Sidor

fredag 8 mars 2019

Gör om lite

Att vara med på svängarna är nog så viktigt på börsen lika som att inte gifta sig med sina aktier eller ha känslomässiga band till investeringarna. Det är ofta svårt att följa med bolag som varit i portföljen några år. Ibland när de blir lite stormigt får man se över innehaven lite. Som sagt innan tänkte jag utöka räntedelen till kring 10%.

Ett av mina bolag jag haft som långliggare är General Mills men nu är det dags för dem att lämna portföljen, avkastningen är för dålig och aktiekursen står och stampar, ser ingen trigger i närtid där de ska värderas upp heller. Så de byts ut till Abbvie, ett stort läkemedels forskningsbolag som bl.a forskar immunoligi m.m. Kursen har tagit stryk av lite olika anledningar, t.ex att man i Amerika tycker läkemedel är för dyra. Dock har de stabila finanser, över 5% utdelning och ett par intresanta trigger inom t.ex parkinsons sjukdom. Det blir en ny långliggare som jag troligen kommer öka i så länge de är under 90$.

Efter lite olika Rapporter om halvledare chip och satsningar som görs av olika andra tillverkare som Sony, Amazon, Alphapet m.fl så beslöt jag kliva ur Nvidia igen, hade räknat med att de skulle återhämta sig ganska snabbt, men när jag ser intäkterna minska i Asien så tror jag de kommer dröja och pengarna hamnar på räntekontot istället.

Sålt av alla Slate Office från min månads portfölj, de blev uppdelat på Mainstreet Capital och Dream Global Reit, Dream G är lite ovanliga då de är ett Kanadensiskt bolag som har mestadels kontorsfastigheter i Tyskland, Österrike och Benelux, är även registrerade på Frankfurt börsen, de är nog lite skakigt framöver i Euro området, men jag tänker att folk måste jobba någonstans och med fortsatt låga räntor blir de bra med mer fastigheter i portföljen, bra avkastning och växer förgyller min tillvaro.

Utöver detta så blev det en hektiskt slut på börsveckan då jag redan på Torsdagen bytte SCA A till B och fick 10 aktier extra vilket ger mer utdelning till mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar