Sidor

tisdag 5 mars 2019

Rasande fort

De går undan med mycke jobb och börsen går bra av sig självt känns de som, de är väl så här de ska vara lugn tillväxt i väntan på mer utdelning.

Kommer troligen byta ut mina SCA A till B för att boosta utdelningen en aning, uppgången har varit trevlig i A aktien så de blir några extra b aktier och därmed mer utdelning.

I min månads utdelningsportfölj har ännu en sänkning kommit, detta i Slate Office, som till skillnad från Cardinal och Altagas som drabbats av yttre omständigheter som lägre oljepris och statligt tvång att minsa produktionen, har levt över sin förmåga och nu har man enligt ledningen jobbat så bra att man nästan halverar utdelningen. Känns som ledningen inte levererar och de ser inte så ljust ut framöverm och då åker bolaget ut ur portföljen.

Istället tas ett bolag jag tidigare ägt in i portföljen Main Street Capital, lägre utdelning i % visserligen men bra ledning och ökadnde utdelning över tid vilket är nog så viktigt. Bolaget är ett "finansieringsbolag" som ordnar kapital samt stöd och hjälp till mindre och medelstora bolag, de har bra trackrekord och går inte in i bolag som inte går bra.

Efter en snabb uppgång av Swedbank så såldes dessa för 172kr st, detta lades sen över till Nordea som nu har högre utdelning och även om jag är aningen tveksam till dem då jag redan har SHB så blev det några, med 9% utdelning kunde jag inte låta bli, tror inte de påverkas så mycket av skriverierna och att de är en vettig kortsiktig investering, får de lite mer ordning till nästa rapport kan de gå upp en del, får de inte till de så säljer jag av direkt.

Jag börjar även fundera på om jag ska öka andelen likvida medel något, ligger kring 6-7% i nuläget men tänker eventuellt gå upp till ca 10%, kanske lägger några utdelningar på räntekontot istället för att återinvestera nu, och vänta på ett lite bättre ingångsläge senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar