Sidor

onsdag 9 januari 2019

Förändringar

De ser kortsiktigt positivt ut på marknaden och de mesta går upp, de är dock inte länge sen de var nattsvart i pressen om aktier så antar de ska normaliseras lite efter nedgången som varit 2018.
Vågar inte tro på allt för stor uppgång men de är alltid trevligare med ökning än minskning av kapitalet.

Sålde av Hoist för 44.70 på Tisdagen den 8/1, jag är osäker på om all info kommit fram och om de kommer klara sig utan kapitaltillskott när konjukturen sviker.
Att jag dessutom ska försöka öka snitt avkastningen per månad till 4000 per månad gör att bolag som tar bort utdelningen passar dåligt i portföljen.

Så årets lösa mål då, efter att räknat lite på hur ökningen av utdelningar ska genomföras, så snittet går från 3000 till 4000 per månad, inser jag att det inte är helt lätt utan att omallokera sånt som delar ut lite eller inget alls till sånt som ger avkastning vilket jag inte tänkt göra (förutom Hoist). Så nu blir målet i år att fundera ut hur jag ska öka avkastningen med 33% på ett år utan att omallokera, nysparande och återinvestering ska lösa detta istället tänkte jag, inte helt lätt när jag inte fokuserar på utdelningar.


T.ex har jag inte längre några Preferensaktier sen jag sålt Akelius och Klövern för lång tid sen, jag är inget stort fan av preffar då utdelningarna inte stiger och värdet på preffen inte följer värdet på bolaget. Men när avkastningen ligger på över 6% och värdet på preffen är under inlösenvärdet är det troligen inte helt fel att ha några i de tryggare och stabila bolagen. De osäkra är om räntan går upp och bolaget inte planerar lösa in preffarna i närtid då kommer värdet sjunka och urholka utdelningarna om man vill sälja. Däremot är de väl bra om man återinvesterar till ständigt lägre pris kontinuerligt.



Då budegeten för resan över nyår var satt högt gav den ett överskott så blir det investering av överskottet. Åter om vart det hamnar senare.

Bytte ut Emera i min Månads till AGNC Investment Corp som har rejäl Yield men ändå inte delar ut mer än de har. Emera ska läggas in i långsiktiga portföljen när jag kommer in billigare än jag sålde för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar