Sidor

söndag 6 januari 2019

Nytt år

God fortsättning
De nya året startar som vanligt även om alla vill få det till att detta är speciellt, men de är snarare så att alla år är speciella och inget år ska slösas bort.

Har varit ledig och på resande fot och då får man tid att tänka och prata om sparande och framtid med familjen, jag känner att de varit många år av jobbande och att de kanske skulle sparats mer med tanke på att sluta jobba tidigare än att ha bra pension vid 65.

De positiva nu är väl att jag har en på pappret bra pension vid 68 även om jag skulle sluta jobba vid 55, de svåra är att veta vad för regler som kommer ändras, om staten redan förbrukat mina pensionspengar och om jag kommer få nåt av de jag betalat in i den gemensamma delen?
Jag hoppas ha tillräckligt med avkastning vid 55 iallafall för att kunna bestämma över tiden utan krav på arbete. Men om reglerna ändras kan de krävas mer marginal, eller att man tänker om hur mycket som behövs i saker.

Finns några olika varianter jag ser framför mig, det ena är att spara ihop så jag(vi i familjen) kan ha 2 års levnadskostnader i kapital på ett räntekonto, som fylls på var 6:e månad från aktiekonton, de ska avkasta tillräckligt för att täcka uttagen för alltid.

De andra är snabbare då jag tänker att man sparar ihop så de är 13 års levnadslöner på ett räntekonto, och vid 55 kan jag gå och leva gott på sparpengarna tills jag är 68 och kan då växla över till pension.
Detta måste såklart synkas med sambon då jag ligger några år före i både ålder och sparande och vi har delvis gemensam ekonomi.
De tredje är att vi släpper jobbandet tidigare och börjar leva på de vi har och sen jobbar i project och temporära jobb, lägre betalt men mer tid att leva.
Så än har vi ingen färdig uttalad strategi för detta ännu, utan fokuset ligger först på att växa kapitalet.

Summeringen från förra året är att utdelningarna nu överstiger 3000 per månad i snitt utan att jag fokuserat hårt på utdelningar, så den trevliga ränta på ränta effekten växer kapitalet bra.
Målet för 2019 är att de ska gå mot 4000 i snitt, en ökning med 1000 kr i månaden känns inte omöjligt men kanske gör att jag får fokusera lite mer på sparandet i utdelare
Tyvärr tappade depåerna totalt 10,25 % i värde på innehavet 2018, sista 3 månaderna 2018 slog ganska hårt på totalen för året, från 10 % plus i September till 10% minus i December är en inte kul men då inget sålts är de bara siffror och de är billigare att köpa i nuläget.

Jag tog lite av bufferten och köpte 25 aktier till Oriflame för 199,10 på Torsdagen 3/1, synnerligen bra utdelare och känns i nuläget som de är större chans för uppgång än risk för nedgång i aktien.
Tittar man på bolaget är det inprisat ingen tillväxt och krympande marknad så all positiv info kommer ge bra ryck uppåt anser jag.

I månadsutd KF köpte jag av misstag ett bolag från listan på den nedlagda kvartalsutdelnings portföljen i oktober, ett bra bolag men inte för månadsportföljen så Emera kommer flyttas till ordinarie KF istället. Så kan de vara med flera kalkylblad på samma sida, lite rörigt ibland.
Men ska lägga in ett annat bolag som ersättare med motsvarande kapital från Långa KF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar