Sidor

söndag 27 januari 2019

Oklar riktning

De är svårt att sia om vart vi ska ta vägen börsmässigt, alltfler signaler kommer om en nedgång i konjukturen. Så frågan blir hur de påverkar kurserna?
Tittar man på Kina så bromsas det in kraftigt, nu har även Tyskland flaggat för inbromsning, Frankrike har fortfarande inte lyft efter krisen men har stora problem komma med näsan över vattenytan. Dessutom har vi inte glömt Italien som var en het potatis under hösten, hur kommer de gå?

Spännande blir det utan tvekan, jag har legat ganska lugnt och som alla andra försökt gissa hur vi fortsätter, de verkar inte bli någon omedelbar kris, men hjulen rullar långsammare.
Kan leda till en väldigt slätstruken börstid med andra ord, och då får man hoppas på bibehållen eller ökande utdelning så det blir lite tillväxt i portföljen iallafall.

Månadsportföljens utdelningsinvestering blev ökning i Inter Pipeline, de råder brist på pipelines och de är en säker kassako att äga dessa så utdelningen bör vara ganska trygg även framöver.
Tusenlappen i Månadsportföljen återkommer jag med, enligt listan skulle den hamna i Great Elm, men det jag läst ser lite oroande ut och är osäker på om jag ska öka där, de kan bli att jag lägger den i tryggare hamn istället. På grund av prisnedgången på olja i Kanada så har både Altagas och Cardinal valt att sänka utdelningarna, jag tycker att bolagen valt rätt att sänka istället för att låna till utdelning så jag kommer ligga kvar och invänta tydligare riktning på oljepriset innan jag gör något åt dem. Båda har på sikt bra potential.

Så framöver gäller försiktighet, att Oriflame gjorde en vinstvarning var inte helt oväntat men tråkigt, att utdelningen behålls och extrautdelningen tas bort låter ändå inte så illa och då låter jag innehavet vara kvar, de går trögt i Asien i takt med att de bromsar in, men ökar på andra håll ger väl summa sumarum att bolaget fortfarande säljer väldigt mycket och tjänar en hel del pengar.

Nu inväntar vi ännu en vecka med + i portföljen hoppas vi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar