Sidor

fredag 1 februari 2019

Redan Februari

Redan in på andra månaden av 2019, och fortfarande så rullar börshjulen på med mestadels blå siffror, trevligt i portföljen då nedgången i slutet på 2018 snart är inhämtad.

Januaris tusenlapp i månadsportföljen blev PFLT som visar bra siffror och har bra intjäning, bra marginaler jämfört med likvärdiga bolag och bra utdelning. Om jag gjort min läxa rätt så kommer de stå stadigt även om de blir en nedgång i marknaden i US.

Electrolux rapport var trevlig läsning med utdelningshöjning och ev avknoppning i ett Januari, som ändå för bolagen i min portfölj varit trevlig läsning, med Atlas som pricken över i, nu hoppas jag på fortsatt bra rapporter i Februari och speciellt hoppas jag Assa Abloy kommer med en förbättring och bra rapport, trots ett flertal köp har marknaden inte värderat upp bolaget, att de dessutom är ett defensivt bolag är bra i slutet av konjukturen.

Annars är Januari en tråkig utdelningsmånad i storlek sett, speciellt om målet att öka snittutdelningen till 4k per månad ska lyckas, då blir alla månader under 4k mindre kul för andra månader måste överleverera, men de är samtidigt 11 månader kvar så de hoppas jag ska lösa sig.

Nvidias rapport lämnade en hel del att önska och ska kolla igenom siffrorna nogrannare, med avmattningen i Kina och tullbråk så kan nog tillväxten bli ganska dålig framöver, så det blir ev sälja av dem och gå åter när de ser ljusare ut, nedsidan är nog större än uppsidan i nuläget.

I övrigt för Februari så planerar jag inte att köpa något stort utöver 1k i månadsportföljen och för utdelningarna öka i utdelande bolag, ligger kvar med en likvid på ca 9%, möjligen köper jag något för källskatten som kom tillbaks på Torsdagen då den var oplanerad inkomst eftersom jag var osäker på storleken. Isåfall går nog källskatten in i MTG inför uppdelningen, men har inte bestämt mig ännu om de är för tidigt fortfarande, jag håller ett öga på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar