Sidor

tisdag 11 december 2018

Efter regn Sol

De ser roligare ut på depån dagar som denna med lite blått än dagarna med rött även om antalet aktier är de samma och priset är inte så intressant innan jag sålt eller planerar att sälja, utan värdet på bolaget är de jag fokuserar på, detta är inte alltid kopplat till kursen utan till flockmentaliteten.

Hade några kronor över på min ISK och köpte därför 54st Tethys Oil för 74,08 på Måndagen, finns väl lite olika åsikter om miljödelen av att äga oljebolag, men så länge de finns måste någon äga dem, och med den höga direktavkastningen och låga värderingen får jag nog offra mig.
De har delat ut 75% av vinsten senaste åren så de kan bli ett trevligt tillskott till nästa år, kommer öka upp en del till här när de blir pengar över. Tethys håller på med flera borrningar nu som ger hopp om ökade tillskott till reserverna och de kommer hjälpa värderingen uppåt.
VD har en hel del aktier vilket jag tycker är trevligt, då sitter vi i samma båt om det går upp eller ner.
De mesta av Tethys produktion sker i Oman där det jämfört med många grannländer är lugnare.


Ska lägga upp min utdelar portfölj (KF) som egen länk, själva tänket med denna KF är att den ska generera sitt eget växande utan att jag sparar i den, grundbulten byggdes som 2 reference portföljer där den ena portföljen hade kvartalsutdelare och den andra månads utdelare.
Dessa skulle ha samma startvärde och få insatt 1000kr i månaden var och återinvesterad utdelning, sen efter ett år skulle jag stämma av utvecklingen och fortsätta ett år till, tyvärr eller vad man ska säga så åkte månadsportföljen iväg med en himla fart innan jag ens fyllt kvartalsportföljen.

Några aktier hade jag både i min vanliga kf och i kvartalsportföljen vilket kändes fel samt att jag inte hade tillräckligt cashflow för att fylla upp den helt till samma värde som månadsortföljen, så efter några månader tog jag beslutet att sälja av kvartalsportföljen och lägga in likviden i månadsportföljen.

Detta att få flera utdelningar varje månad är väldigt stimulerande för sparintresset, nu har utdelningarna per månad dessutom passerat sparandet i storlek vilket gör att tillväxten ökar varje månad mer än jag sparar.
Hittills har jag placerat utdelningarna i en av aktierna ochspartusenlappen i en annan varje månad, har visserligen blivit lite mer i courtage men jag har tagit den smällen nu under startåret när jag byggt upp portföljen. Nu har jag bra diversifiering tycker jag och blandningen chansigare högutdelare med lägre utdelande stabila är stor för att inget innehav ska väga för tungt.
Detta är ett måste i och med den högre risken i portföljen jämfört med min vanliga KF
Jag kollar bolagen varje månad och om nåt bolag skulle börja sänka utdelningen kommer jag möjligen byta ut bolaget om de ser ut som bolaget har bestående problem med finanserna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar