Sidor

onsdag 19 december 2018

Finans köp Hoist

I rådande börsläge när alltfler lägger pengar i obligationer så är de kanske inte superläge att köpa aktier eller så är de precis tvärtom, ingen vet riktigt vart vi tar vägen framöver utan man får göra sin analys och sen fortsätta hålla i sin strategi.

Min är som sagt att vara långsiktig och återinvestera utdelningar till viss del och få tillväxt samtidigt i andra aktier, som t.ex Nibe.
Samtidigt letar jag alltid efter möjligheten att komma in billigt i bolag som kanske åkt på en smäll som jag ser som kortsiktig eller marknads mässig nedvärdering utan att för den skull öka risken.
Vilket gjorde att jag idag köpte 200 Hoist för 42,35, bolaget har åkt på en räjäl smäll på fingrarna av FI (precis de som ger storbankerna frikort och jagar de små) angående riskvikter för förvärvade förfallna fodringar, detta triggade en rejäl nedgång som sen ökades på av gamlas VD:s tvångsförsäljning av en stor andel aktier.

Nu anser jag dock ledningen i Hoist som kompetenta och jag antar att de antingen måste fyllas på pengar via försäljning eller kanske Nyem, eller att man skapar en finansteknisk lösning.
Oavsett vilket så tycker jag att en halvering av kursen skapade ett bra läge för mig att gå in, och när den värsta osäkerheten släppt så kommer värderingen sammantaget kännas billig.

Jag har inte riktigt beslutat mig för tidslängden för innehavet men fram till sommaren 2019, det beror lite på vart kursen tar vägen framåt vårkanten, kommer följa handeln och värderingen.
Insiderköp tyder på att ledningen själva tycker de är prisvärt nu och jag kanske ökar lite om kursen fortsätter ner under 40kr. Även flera fonder verkar tycka reaktionen är överdriven, men då de har innehav så är väl de partiska.
Hade egentligen inte tänkt köpa något mer i December mer än för utdelnings pengar, men ibland är de bra ha lite löst kapital för möjlighet att göra en snabb affär när de uppkommer ett köpläge enligt mina bedömningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar