Sidor

söndag 9 december 2018

Helgen inomhus

Förkylningen håller mig inomhus i helgen och jag har lagt några timmar på att light analysera lite olika bolag för senare köp, men de är svårt analysera i nuläget.
Den kompakta negativa mediebevakningen av ekonomiska oroligheter som handelskrig, brexit Italiens budget och räntehöjningar m.m i sig kan påverka folk i allmänhet att hålla hårdare i pengarna, de leder sen till mindre konsumtion och sämre försäljning i bolagen som ger lägre multiplar och bollen är i rullning.

Då är vi inne på masspsykologi, där tillräckligt många tror att vi ska ha en nedgång så väntar man med att köpa och de i sig triggar mer nedgång o.s.v, då behöver man hålla hårt i sin strategi, jag har ingen vision om att kunna spå marknaden framåt så jag har bestämt mig för att förlita mig till det gamla uttrycket "time in the market beats timing the market".
Jag har haft en del olika strategier genom åren och alla har visat sig vara dyra i resp kriser, ofta för jag legat kvar för länge och sålt för sent och sen köpt nytt för tidigt sålt igen o.s.v.

Nu har jag istället tänkt minska riskbolagen i portföljen, de som tar mest stryk i kriser och ökar basen med bolag som står lite stadigare även i kriser. Jag har dock aldrig handlat med belåning eller med pengar jag inte kunnat förlora så därigenom har jag ändå sovit gott även när det gått utför. Fast när man blir äldre blir det lite viktigare de här med att inte förlora pengar och riskviljan blir lite lägre vilket säkert är sunt, även om självbilden som fegis investerare känns konstig.
Därför blir det fortsatt inriktning mot defensiva köp framöver.

Kommer skriva mina köp och kurser även fortsatt framöver men vet inte om det är intressant lista portfölj innehav i antal, jag hade tänkt att när jag listar innehaven ska jag för egen referens lägga med varför jag har dem, men inser att jag har väldigt många bolag så får se hur jag ska lista detta.

Jag har skapat separata portföljer för olika sparinriktningar vilket visat sig vara väldigt mycket roligare än att ha allt i en och samma KF eller ISK, d.v.s jag har lärt mig en del om hur jag fungerar som investerare och det var nyttigt då jag kan anpassa mitt sparande till att inte peta för mycket i mina innehav, mer om det framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar