Sidor

tisdag 4 december 2018

Måndag

Även idag blev det ett par köp, efter jag sålt Billerud 2017 har jag bara haft Upm-k i papper-skog sektorn i portföljen så tänkte jag skulle lägga in lite Svensk skog och valet föll på SCA som köptes in för 78,50.

SCA aktien har tappat över 25% sista 3 månaderna och det tycker jag öppnar för ett bra ingångsvärde i aktien. Att de är Europas största skogsägare är väl ganska bra om vi närmar oss en lågkonjuktur, givet allt annat så finns träden och marken kvar vilket känns ganska tryggt när de sen vänder.
Ser man på stormar och naturkatastrofer o.s.v är det nog även så att skog är framtiden, att värna om et hållbart skogsbruk.

Direktavkastningen är inte bra, men effektivavkastningen tror jag blir bra framöver med en liten förstärkning i kursen, och tanken är att hålla dem i 2 - 5 år, jag har inte satt någon exit kurs, men kommer värdera på nytt om kursen passerar 100kr.


Jag tog även in en post i Finska Ramirent till kursen 5,61€, detta efter att de sålt Danska verksamheten till G.S.V och får in ett bra tillskott till kassan, tror även Ramirent kommer klara en eventuell lågkunktur ganska bra då fler hyr istället för köper när de går tungt, de kommer med stor sannolikhet även kunna krympa kostnader, och fram till de händer så är intjäningen bra och avkastningen trevlig, även här är tanken 2 - 5 år. 

Inga stora innehav men många bäckar små, så idén är att jag bygger min egen fond med bolag som jag hoppas ska hamna nära eller över index och samtidigt ge mig en avkastning som överstiger mitt månadssparande.
De är alltid svårt slå index över tid men kommer man iallafall nära så är det mycet roligare att investera själv än köpa en indexfond tycker jag.

Tanken är att hamna på 20 - 40 bolag i respektive "fond".

Har även en liten fundering på att lägga in bufferten i en räntefond som säkerhetsplats.
Har nu bufferten på räntekonto men där hamnar jag under inflationen, får se vart jag hamnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar