Sidor

söndag 16 december 2018

Söndag

Blir de ras nu redan eller senare på börsen är frågan, många plockar ut pengar från fonder i Nordamerika och i Asien och nyheterna är fulla av osäkerhet vilket kan driva på.
Själv har jag varit med om en del nedgångar och ekonomin har överlevt alla hittills så även denna kommer troligen passera med nedgång och sen upp igen. För mig själv är skillnaden nu mot förr faktumet att jag har mer utdelningar nu att löpande köpa nytt för, och konsumtions sparandet är lägre än förr då jag behöver mindre antal saker, de ger även att lönen är bättre i slutet på månaden nu än vid tidigare kriser.

Så jag ska luta mig tillbaks och beskåda eländet i graferna med intresse för vad jag ska öka i eller om jag ska buffra sparandet några månader istället för som tidigare kriser se vad som kan räddas. Sen kan de behövas sälja av enskilda bolag som börjar antyda större problem än snittet. Att slippa ha för många av bolagen som går ner över 50% kan vara bra då de måste gå upp 100% för att ta igen den nedgången, så kan man hålla sig på under 30% ned totalt i en kris med samtidigt köpande och utökande av antalet aktier är man bra positionerad inför nästa vändning.
Svårt blir det men inte omöjligt.

Har numera inga optioner och warrants, så tanken är att inte jaga högsta avkastningar per år utan försöka få ett tråkigt bra snitt upp under alla år istället. Att de växer stabilt upp blir bättre än att åka berg å dalbana i kurserna när man kommit upp en bit på ålderstrappan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar